شرح خدمات کامل
طرح ممیزی املاک و مستحدثات در محدوده قانونی شهر و تهیه نرم افزار بانک اطلاعات جغرافیایی (GIS) آن
تهیه و تنظیم: محمدرضا طاهری
در تهیه و تکمیل این شرح خدمات از نظرات و مشاوره صاحب نظران و کارشناسان مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
این طرح در راستای جمع آوری اطلاعات موقعیت املاک (شامل: محله، ناحیه، نشانی، وضعیت ملک، مشخصات زمین، مشخصات تملک آن، سال احداث و ...)، اطلاعات معابر اطراف (شامل: نوع، نام، طول و عرض معبر و شماره بلوک و ...) اطلاعات سندی (مساحت و مالک) اطلاعات فعالیت ها، اعم از مسکونی و غیر مسکونی (اداری، مسکونی و غیره) و بطور کلی جمع آوری همه اطلاعات مربوط به املاک در مدت زمان مشخص طی عملیات میدانی توسط یکی از شرکت های واجد شرایط انجام می گیرد. بر اساس ماده 9 قانون نوسازی و عمران شهری شهرداریها موظفند هر پنج سال یکبار ممیزی عمومی را در محدوده قانونی شهرها انجام دهند.
اما شهرداری ها در ایران همچنان وابسته به سیستمی سنتی هستند که وجود معایب و کاستی های پیدا و پنهان موجود در این سیستم، مشکلات عمده ای را بر سر راه مدیریت اصولی شهرها به وجود آورده است. نیاز به آخرین اطلاعات موجود درباره جدیدترین تغییرات در املاک و معابر شهری، شهرداری ها را ناگزیر از روی آوری به ممیزی املاک در هر پنج سال یک بار می نماید. در حالیکه امید می رود، با برخورداری کلانشهرها از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، نیاز به انجام ممیزی پنج سال یکبار، از بین برود اما همچنان کلانشهرها با وجود استقرار سیستم GIS، به دلیل فقدان بانک اطلاعات جغرافیایی شهری و اطلاعات جامع ملکی به روز، نیازمند به انجام ممیزی هستند.
از جمله معایبی که در سیستم سنتی شهرداری ها وجود دارد عبارتند از:
عدم دسترسی به اطلاعات و آمار وضع موجود املاک وجود این مشکلات در سیستم های سنتی شهرداری ها سبب شده است که متخصصین و مشاورین، پیاده سازی و ایجاد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) یکپارچه ممیزی را طراحی نمایند تا طرحی چند مرحله ای برای بهبود وضعیت پرونده های املاک و بستر سازی لازم جهت تحقق خودکارسازی و اتوماسیون اداری و در نهایت همگامی با دولت و شهر الکترونیک ارائه دهند.